1110 250 - 0900

بولتن تخصصی سرمایه گذاری طلا

‌راهنمای خرید شمش طلا در بورس

شمش طلا در واقع طلای خام شده با عیار 995 تا ۹۹۹.۹۹ است که چه در ایران و چه در کشورهای دیگر از ارزش قابل توجهی برخوردار است.

تحریریه آکادمی زکوین

بولتن تخصصی سرمایه گذاری طلا

‌راهنمای خرید شمش طلا در بورس

شمش طلا در واقع طلای خام شده با عیار 995 تا ۹۹۹.۹۹ است که چه در ایران و چه در کشورهای دیگر از ارزش قابل توجهی برخوردار است.

تحریریه آکادمی زکوین

‌راهنمای خرید شمش طلا در بورس

هنگام خرید شمش طلا در بورس به وزن آن باید  دقت کنید و از نوسانات لحظه‌ای قیمت‌ها نگران نباشید. برای جلوگیری از افت سرمایه خود باید بر روی سرمایه‌گذاری بلند مدت تمرکز کنید و شمش طلا را برای مدت شش ماه تا یک سال نگه دارید. در این مدت زمان، شمش خود را نفروشید و تحت تاثیر نوسانات قیمت قرار نگیرید.سرمایه‌ گذاری بلند مدت با در نظر گرفتن تمام جوانب، نتایج مطلوبی به همراه خواهد داشت. با توجه به نحوه خرید شمش طلا از بورس می‌توانید خرید یا معامله خوبی را تجربه کنید. در ادامه،  نکات خرید شمش‌های طلا در بورس را برای شما توضیح خواهیم داد.

معایب خرید طلا در بورس

همه بازارهای مالی و روش‌های سرمایه‌ گذاری حاوی ریسک‌هایی هستند و هیچکدام تضمین سود دهی کامل ندارند. معایب خرید شمش طلا در بورس عبارت است از:

  • عدم آگاهی از بازدهی اصلی صندوق سرمایه گذاری که ممکن است کمتر از سرمایه گذاری مستقیم باشد.
  • پرداخت کارمزد و هزینه‌های جاری صندوق از حساب سرمایه گذار که این هزینه‌ها در صورت سرمایه گذاری مستقیم توسط شخص پرداخت نمی‌شود.
  • عدم حق رای در مجامع شرکت‌ها که ممکن است منجر به تصمیم‌های نادرست شود.
  • کمبود منابع و سامانه‌ای برای مقایسه صندوق‌های سرمایه گذاری که ممکن است شانس برداشتن بهترین گزینه را کاهش دهد.
  • برخی از صندوق‌ها، سود تضمین شده ندارند و این ممکن است منجر به پرداخت سود کمتر از میزان توافق شده شود.

حداقل و حداکثر میزان خرید گواهی سپرده شمش طلا

حداقل میزان خرید شمش طلا در بورس برای هر سفارش باید معادل یک گواهی سپرده کالایی باشد و حداکثر میزان خرید شمش طلا در هر سفارش می‌تواند معادل یک هزار گواهی سپرده کالایی باشد. همچنین، سقف میزان خرید شمش طلا به مالکیت هر شخص برای هر کد معاملاتی باید معادل پونصد هزار گواهی سپرده کالایی (معادل پنجاه کیلوگرم شمش طلا) باشد.

ساعات معاملات گواهی سپرده شمش طلا

فرآیند فروش گواهی سپرده و خرید شمش‌های طلا در بورس آن هم  شمش طلا 100 گرمی به صورت زیر است:

  • ساعت شروع سفارش گیری گواهی سپرده شمش طلا از ساعت ۱۰ تا ۱۰:۳۰ صبح روزهای شنبه تا پنجشنبه است.
  • معاملات گواهی سپرده شمش طلا از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۷ در روزهای شنبه تا چهارشنبه و از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۵ در روزهای پنجشنبه انجام می‌شود.
  • معاملات شمش طلا در بورس به صورت حراج پیوسته انجام می‌شود.
  • کارمزد نهایی برای گواهی سپرده شمش طلا برابر با ۰.۰۰۴۸ است.

هزینه انبارداری شمش طلا در بورس

هزینه انبارداری هر واحد گواهی سپرده کالایی شمش طلا، روزانه ۳۲.۷ ریال (با احتساب ۹٪ مالیات) است و هزینه انبار بر عهده فروشنده گواهی سپرده به هنگام فروش و مالک گواهی سپرده به هنگام تحویل فیزیکی است. مشاوره سرمایه گذاری طلا از اهمیت بسیاری برخوردار است و اگر به صورت دقیق انجام شود مزایای بسیاری به همراه خود دارد.

فرآیند درخواست تحویل شمش طلا از بورس

بعد از تأیید درخواست شما توسط کارگزاری، بایستی به محل تحویل مراجعه کرده و شمش طلا را دریافت کنید. در این مرحله باید اسناد و مدارک مورد نیاز را به همراه داشته باشید تا به مرحله دریافت شمش طلا نزدیک شوید. پس از خرید شمش طلا در بورس، اطمینان حاصل کنید که تمامی مدارک و گواهی‌های مربوطه را دریافت کرده‌اید و از صحت آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

در صورت هرگونه مشکل یا سوال، به کارگزاری مراجعه کرده و از آن‌ها راهنمایی بگیرید. در انتها، پس از تحویل فیزیکی شمش طلا، می‌توانید آن را به مقصد خود ارسال کنید یا در انبار نگهداری کرده و از آن برای مقاصد دیگر استفاده کنید.

قرارداد آتی شمش طلا چیست؟

این قرارداد به منظور خرید و فروش شمش طلای خام در آینده منعقد می‌شود. طبق این قرارداد، خریدار متعهد می‌شود تا تاریخ تعیین شده (مثلا یک ماه بعد)، ۱ گرم شمش طلای خام را با قیمت معینی از فروشنده بخرد. به عبارت دیگر، خریدار متعهد می‌شود تا زمان معین، مقدار و قیمت تعیین شده را پرداخت کند و خرید شمش طلا در بورس را انجام دهید.

 با توجه به اینکه هر گواهی سپرده شمش طلا معادل ۰.۱ گرم طلا است، بنابراین اندازه قرارداد آتی شمش طلا برابر با ۱۰ واحد گواهی سپرده شمش طلا خواهد بود.

خصوصیات قرارداد آتی شمش طلا در بورس

قرارداد آتی شمش طلا در بورس تعدادی خصوصیات به همراه دارد که در ادامه به برخی از این خصوصیات برای شما عزیزان می‌پردازیم.

  • قرارداد آتی شمش طلا دوطرفه است که شامل: افزایش قیمت طلا و کاهش قیمت طلا می‌شود. در صورتی که قیمت طلا افزایش پیدا کند، طرفین قرارداد می‌توانند با فروش طلا خود سود کنند. اما اگر قیمت طلا کاهش پیدا کند، طرفین می‌توانند با خرید شمش طلا در بورس به قیمت پایین‌تر و نگه داشتن آن تا زمان افزایش قیمت، سود کسب کنند.
  • امکان معامله قراردادهای آتی شمش طلا بدون نیاز به انجام مراحل تحویل و تسویه فیزیکی وجود دارد.
  • تحویل فیزیکی شمش طلا در قرارداد آتی با حداقل یک گرم، از طریق خرید گواهی سپرده کالایی (۱۰ گواهی به ازای هر یک گرم) شروع می‌گردد.
  • امکان استفاده از اهرم مالی در قرارداد آتی شمش طلا وجود دارد. به این معنی که سرمایه‌گذاران می‌توانند تنها با پرداخت 20٪ ارزش معامله به عنوان وجه تضمین اولیه، خرید و فروش شمش طلا را انجام دهند. مقدار دقیق وجه تضمین با یک فرمول خاص مشخص می‌شود.

خرید شمش طلا در بورس

قبل از خرید شمش طلا از بورس کالا، بهتر است دانش لازم برای سرمایه گذاری در این بازار را داشته باشید. برای این منظور، اطلاعات کافی در مورد ثبت نام در بورس و مراحل خرید کافی نیست و باید استراتژی‌های کسب سود از طلا را بیاموزید. این کار به شما کمک می کند تا ریسک سرمایه خود را بهینه کنید و از افزایش سود خود اطمینان پیدا کنید.

کلام آخر

خرید شمش طلا در بورس یکی از راه‌های بسیار پرطرفدار و سودآور برای سرمایه‌گذاری است. اما قبل از خرید، لازم است که با بازار و شرایط آن آشنا شوید و در انتخاب شمش دقت کنید. همچنین مهم است که از منابع قابل اعتماد و اطلاعات دقیق برای انجام معاملات خود استفاده کنید. به عنوان یک سرمایه‌گذار هوشمند، مطالعه و تحلیل دقیق بازار و روندهای آن، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

با رعایت این نکات و توجه به راهنمایی‌های مربوطه، می‌توانید بهترین تصمیمات سرمایه‌گذاری خود را در بازار شمش طلا بورس بگیرید و سود خوبی کسب کنید.

 

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × یک =

خرید شمش سوئیسی

شمش طلا 1 اونسی سوئیسی پمپ (1oz)

150,920,000 تومان

مطالب بیشتر

مقالات

شمش تقلبی سوئیسی

شمش تقلبی سوئیسی به قطعاتی از طلا گفته می‌شود که در اوزان متنوع و استاندارد در کشور سوئیس ساخته می‌شود. این کشور در دسته معتبرترین

بیشتر بخوانید »
مقالات

‌فرمول محاسبات طلا 

احتمالا تاکنون به طلا فروشی رفته اید و با این موضوع مواجه شده اید که قیمتی را برای طلای مد نظر شما اعلام می کنند اما از نحوه محاسبه آن اطلاعی ندارید…

بیشتر بخوانید »