1110 250 - 0900

بولتن تخصصی سرمایه گذاری طلا

‌فرمول محاسبات طلا 

احتمالا تاکنون به طلا فروشی رفته اید و با این موضوع مواجه شده اید که قیمتی را برای طلای مد نظر شما اعلام می کنند اما از نحوه محاسبه آن اطلاعی ندارید...

تحریریه آکادمی زکوین

بولتن تخصصی سرمایه گذاری طلا

‌فرمول محاسبات طلا 

احتمالا تاکنون به طلا فروشی رفته اید و با این موضوع مواجه شده اید که قیمتی را برای طلای مد نظر شما اعلام می کنند اما از نحوه محاسبه آن اطلاعی ندارید...

تحریریه آکادمی زکوین

احتمالا تاکنون به طلا فروشی رفته اید و با این موضوع مواجه شده اید که قیمتی را برای طلای مد نظر شما اعلام می کنند اما از نحوه محاسبه آن اطلاعی ندارید. در واقع به شما گفته نمی شود که ‌فرمول محاسبات چیست. با توجه به اهمیت این موضوع در ادامه به بررسی فرمول محاسبات طلا پرداخته ایم. اگر شما هم می خواهید که بتوانید به آسانی قیمت طلایی که قصد دارید بخرید را محاسبه کنید، کافی است که با همراه باشید.

فرمول های اولیه برای محاسبه قیمت طلا

قبل از هر چیز لازم است که با فرمول های اولیه برای محاسبه قیمت طلا

آشنا شوید تا بتوانید با کمک آن ها قیمت طلا را به درستی محاسبه کنید. این فرمول ها به شرح زیر است:

یک اونس طلا: 31.103431 گرم با عيار (999.9) يا عيار (24)

 يك مثقال طلا: 4.608 گرم.

 مظنه طلا در ايران: قيمت يك مثقال (معادل 4.608 گرم) طلاي 17 عيار (705)

 سكه تمام بهار آزادي(قديمي و امامي): وزن 8.133 گرم- عيار 21.6 (900)

 سكه نيم بهار آزادي: وزن 4.0665 گرم – عيار 21.6 (900)

 سكه ربع بهار آزادي: وزن 2.03225 گرم- عيار 21.6 (900)

نحوه محاسبه قیمت طلا

به صورت کلی نحوه محاسبه قیمت طلا به این صورت است که باید وزن طلا در مجموع قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیاری و اجرت آن ضرب شود و سوس این مقدار با سود طلا فروش و مالیات بر ارزش افزوده جمع شود. لازم به ذکر است که مالیات بر ارزش افزوده معادل ۹ درصد و سود طلافروش معادل ۷ درصد می باشد. توجه داشته باشید که ممکن است طلا فروش از ‌فرمول محاسبات طلا  به شکل متفاوتی استفاده کند. اما عدد نهایی به همین شکل به دست می آید.

محاسبه قیمت طلای ۱۸ عیار

برای  محاسبه قیمت طلای ۱۸ عیار  نیاز به تعیین مظنه طلا وجود دارد که معادل با یک مثقال طلای ۱۷ عیاری است. همه طلا فروش ها با توجه به همین مظنه که قیمت آن را از سایت اتحادیه طلا و جواهر فروشان می گیرند، قیمت طلا را محاسبه می کنند. مظنه طلای ایران از طریق فرمول زیر قابل محاسبه است:

9.5742÷ (ارزش يك دلار× ارزش يك انس طلا)= مظنه طلاي ايران

توجه به این نکته ضروری است که قیمت به دست آمده بر اساس فرمول محاسبات طلا بالا، بدون احتساب اجرت ساخت، سود خود مغازه و نیز مالیات بر ارزش افزوده می باشد. همچنین قیمت مظنه دائما در حال نوسان است و تغییر می کند.

 محاسبه قیمت سکه بهار آزادی

همان طور که احتمالا خودتان هم می دانید سکه بهار آزادی در سال ۱۳۵۸ پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ضرب شد. امروزه این سکه در دو طرح جدید (امامی) و قدیم در بازار طلا عرضه می شود که به سکه طرح جدید سکه امامی هم گفته می شود.

لازم به ذکر است که سکه بهار آزادی در ۴ نوع مختلف ضرب می شود. اما این سکه ها ۲۲ عیاری هستند و صرفا وزن متفاوتی دارند. برای محاسبه قیمت سکه بهار آزادی کافی است از فرمول زیر استفاده کنید:

 قیمت سکه تمام بهار آزادی = ( نرخ برابری دلار به ریال × نرخ اونس طلای جهانی × ۰٫۲۳۵۳۳) + حق ضرب سکه

 بنا بر آنچه گفته شد شما با ‌فرمول محاسبات طلا  آشنا شدید و اطلاعات کافی را در مورد این موضوع به دست آوردید. امیدوارم این مطلب برایتان کاربردی بوده باشد. ممنون از همراهی شما تا پایان این مقاله.

اشتراک گذاری :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + هشت =

خرید شمش سوئیسی

شمش طلا 1 اونسی سوئیسی پمپ (1oz)

163,860,000 تومان

مطالب بیشتر

مقالات

شمش تقلبی سوئیسی

شمش سوئیسی تقلبی در بازار معرفی شمش سوئیسی  شمش سوییسی به قطعات طلا در اوزان متنوع و استانداری که ساخت کشور سوئیس  میباشد اطلاق میشود. کشور

بیشتر بخوانید »
مقالات

‌فرمول محاسبات طلا 

احتمالا تاکنون به طلا فروشی رفته اید و با این موضوع مواجه شده اید که قیمتی را برای طلای مد نظر شما اعلام می کنند اما از نحوه محاسبه آن اطلاعی ندارید…

بیشتر بخوانید »