1110 250 - 0900

بولتن تخصصی سرمایه گذاری طلا

‌راهنمای خرید شمش طلا در بورس

شمش طلا در واقع طلای خام شده با عیار 995 تا ۹۹۹.۹۹ است که چه در ایران و چه در کشورهای دیگر از ارزش قابل توجهی برخوردار است.

تحریریه آکادمی زکوین

بولتن تخصصی سرمایه گذاری طلا

‌راهنمای خرید شمش طلا در بورس

شمش طلا در واقع طلای خام شده با عیار 995 تا ۹۹۹.۹۹ است که چه در ایران و چه در کشورهای دیگر از ارزش قابل توجهی برخوردار است.

تحریریه آکادمی زکوین

شمش طلا در واقع طلای خام شده با عیار 995 تا ۹۹۹.۹۹ است که چه در ایران و چه در کشورهای دیگر از ارزش قابل توجهی برخوردار است.  در هنگام خرید شمش طلا لازم است به نکات مختلفی از جمله وزن آن توجه داشته باشیم. ضمنا برای جلوگیری از افت سرمایه در هنگام خرید شمش طلا لازم است حتما به این نکته توجه داشته باشید که به نوسانات لحظه ‌ای قیمت‌ ها اهمیت ندهید و به جای سرمایه گذاری کوتاه مدت، بر روی یک سرمایه‌گذاری بلند مدت تمرکز کنید. در همین راستا بهترین پیشنهاد این است که شمش طلا را  به مدت شش ماه تا یک سال، نفروشید و آن را نزد خود نگه دارید. همچین در این مدت زمان، تحت تاثیر  بالا و پایین شدن قیمت ها، قرار نگیرید و شمش خود را نفروشید. چرا که سرمایه گذاری در صورتی نتیجه بخش است که بلند مدت باشد و با در نظر گرفتن تمام جوانب صورت پذیرد.  در ادامه قصد داریم ‌راهنمای خرید شمش طلا در بورس را در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم متقاضی خرید شمش طلا در بورس هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

چگونگی خرید شمش طلا از بورس

گواهی سپرده کالایی شمش طلا را می توان جدید ترین ورقه بهادار قابل معامله در بورس کالای ایران دانست که معادل 100 سوت شمش طلا با عیار 995 در خزانه است. لذا اولین نکته ‌راهنمای خرید شمش طلا در بورس این است که برای خرید این اوراق شما باید حداقل معادل 100 سوت طلا 995 عیار پول داشته باشید و برای این اوراق لازم است کد بازار مالی دریافت کنید. شایان ذکر است که اولین معامله شمش طلا در رینگ فیزیکی بورس کالا بر اساس آمار منتشر شده در سایت شرکت بورس کالای ایران در ۱۸ شهریور سال ۱۳۸۷ ثبت شده است و تا به اکنون ادامه پیدا کرده است. بررسی حجم معاملات طلا در بورس کالا نشان دهنده فراز و نشیب های زیاد این فلز گران بها است که به نسبت میزان عرضه این محصول در بعضی از برهه های زمانی چندان جذاب نبوده است. توجه داشته باشید که جهت دریافت شمش طلا از انبار، مالک باید 1100 گرم طلا 995 عیار داشته باشد که معادل با 11000 گواهی است. در صورت نداشتن این تعداد گواهی باید تا آستانه مجاز گواهی بخرید تا بتوانید شمش را تحویل بگیرید.

نکته دیگر در خصوص چگونگی خرید شمش طلا از بورس این است که این معاملات به وسیله دریافت کد معاملاتی بازار مالی صورت می پذیرد که دریافت آن برای شخص بسیار ساده است. در واقع برای این کار کافی است که به درگاه آنلاین کارگزاری مراجعه کنید و در کمترین زمان ممکن کد بازار مالی بورس کالا را اخذ نمایید.

مزایای خرید شمش طلا از بورس

تا اینجا با کلیات چگونگی خرید شمش طلا از بورس آشنا شدیم. اما قبل از اطلاع از مراحل آن لازم است که‌ مزایای خرید شمش طلا از بورس را به عنوان یک بخش مهم از راهنمای خرید شمش طلا در بورس بدانیم. این مزایا شامل موارد زیر است:

1)    اخذ گواهی سپرده شمش طلا نسبت به گواهی سکه پتانسیل جذب سرمایه گذاری بیشتر و ساده تر است.

2)    با خرید شمش طلا از بورس ارزش پول سرمایه گذاران حفظ می شود.

3)    گواهی سپرده طلا حجم عرضه و معاملات را افزایش می دهد و با تعمیق بازار رسمی و غیر رسمی طلا منجر به کاهش حباب قیمتی در مصنوعات مختلف طلا حتی سکه می گردد.

4)    امکان تعریف ابزارهای مالی جدید و افزایش حجم سرمایه گذاری طلا از این طریق وجود دارد.

5)    خرید شمش طلا از بورس امکان حضور قوی تر بانک ها و تبدیل سرمایه ریالی آن ها به طلا را به صورت بسیار راحت تر فراهم می کند.

6)    تحویل شمش طلا برای تولید کنندگان جواهر و مصرف کنندگان صنعتی بسیار راحت تر است.

7)    خرید شمش طلا از بورس امکان استفاده از نوسان های قیمت جهانی را در صورت ثبات نرخ ارز کشور فراهم می کند.

علاوه بر موارد مذکور از دیگر مزایای خرید شمش طلا از بورس می توان به برخورداری از همه نکات مثبت گواهی سپرده مانند تعریف ابزارهای مالی جدید و قرارداد های مشتق بر دارایی پایه، رونق سریع تر صندوق‌ های سرمایه ‌گذاری و همچنین پتانسیل ورود بازارگردان اشاره نمود. ضمنا این نکته را هم به توضیحات ارائه شده در خصوص ‌راهنمای خرید شمش طلا در بورس اضافه می کنیم که از این طریق عرضه بیشتر و نیز واردات رسمی شمش طلا از طریق بورس کالا نیز با افزایش تقاضا فراهم می شود.

مراحل خرید شمش طلا از بورس کالا

برای خرید شمش طلا لازم است که ابتدا کد بازار مالی بورس کالا را دریافت کنید. سپس باید وجه مورد نیاز برای شارژ دفتر دارایی را واریز کرده و دفتر دارایی را شارژ کنید. در گام بعدی نوبت به گشایش نماد معاملاتی می رسد. پنجمین گام از مراحل خرید شمش طلا از بورس کالا نیز مربوط به ارائه سفارش کارگزار است که بعد از آن بورس کالا فرآیند تطبیق سفارشات را در سامانه معاملات انجام می دهد و در نهایت تسویه وجوه معاملات صورت می گیرد.

همچنین به عنوان یک بخش مهم از ‌راهنمای خرید شمش طلا در بورس لازم است بدانید که اگر مشتری نتواند گواهی شمش طلا خریداری کند، باید علاوه بر مراحل مذکور نسبت به درخواست برگشت وجه از طرف مشتری به کارگزار هم اقدام شود. همچنین مراحل دیگری شامل کارسازی درخواست به وسیله کارگزار و کارسازی درخواست به وسیله بورس کالا نیز باید انجام شود تا وجه پرداخت شده برگشت داده شود.

نکات مهم جهت خرید شمش طلا از بورس

توجه به اصول زیر به عنوان نکات مهم جهت خرید شمش طلا از بورس ضروری است:

این موضوع را به عنوان ‌راهنمای خرید شمش طلا در بورس  به خاطر داشته باشید که در هنگام خرید گواهی سپرده کالایی شمش طلا، در هر بار حداقل باید ۱۰۰ سوت طلا بخرید، هر لات معاملاتی نیز برابر با ۱۰۰ سوت یا ۰.۱ گرم می باشد به عبارت دیگر خریداران می توانند از ۱ تا ۵۰۰۰۰۰ واحد خریداری کنند. همچنین شما مجاز به خرید  حداکثر ۱۰۰۰ واحد  یا ۱۰۰ گرم شمش طلا در هر خرید هستید.لازم به ذکر است که حداکثر گواهی سپرده کالایی شمش طلا که هر شخصی می‌تواند مالک آن باشد، معادل با 500000 سپرده کالایی یا همان ۵۰ کیلوگرم شمش طلا می باشد.

ذکر این نکته نیز مهم است که معاملات گواهی سپرده شمش طلا  از شنبه تا پنجشنبه و به شکل پیوسته صورت می گیرد و امکان تحویل از انبار یا خرید و فروش آن در بورس فراهم شده است. به یاد داشته باشید که دامنه نوسان شمش طلا با تغییر ۵ درصدی قیمت پایانی روز معاملاتی قبل همراه می باشد.

ویژگی های گواهی سپرده شمش طلا

از جمله مهم ترین ویژگی های گواهی سپرده شمش طلا این است که آن را می توان وثیقه گذاشت. نوسان آزادانه قیمت این کالا، را به پشتوانه ای قوی برای دریافت وام تبدیل کرده است. در صورتی که قیمت ارز به شدت در نوسان باشد یا امکان سود آوری در صورت واسطه گری به علت رکود وجود نداشته باشد، بهتر است از این بازار کمک بگیرید.

آنچه که ‌راهنمای خرید شمش طلا در بورس  به شما می آموزد این است که  سپرده شمش طلا بر اساس تجربیات گواهی سکه بنیان نهاده شده است و به راحتی می‌توانید این انتظار را داشته باشید که نگرانی‌ ها یا محدودیت‌ های بازار سکه را به همراه نخواهد داشت.

لازم به ذکر است که معاملات مربوط به گواهی شمش طلا همراه با دوره پیش گشایش شروع شده و بعد از اتمام آن، به صورت حراج تک قیمتی معاملات به شکل حراج پیوسته شروع می شوند.

نحوه نگهداری شمش طلا در خزانه

همان طور که می دانید مالک گواهی سپرده شمش طلا برای نگهداری دارایی خود در انبار موظف است مبلغی را پرداخت کند. میزان این هزینه بر مبنای تصمیم خزانه بانک و تایید آن به وسیله بورس کالا مشخص می گردد. این هزینه سالانه با توجه به نوسان قیمت دارایی پایه، تعدیل می گردد. نحوه نگهداری شمش طلا در خزانه به این شکل است که تسویه هزینه ها به وسیله سازوکار دفتر دارایی مشتریان انجام می گیرد.

محاسبه قیمت هر گواهی شمش طلا

با توجه به این که هر گواهی شمش طلا برابر با یگ گرم طلای ۹۹۵ عیاری است و در ایران قیمت مرسوم برای یک گرم طلا با عیار ۷۵۰  محاسبه می شود، بر همین اساس فرمول محاسبه قیمت هر گواهی شمش طلا به صورت زیر است:

پس از این مرحله کافی است که قیمت هر گرم از شمش طلا را بر 10 تقسیم کنید تا  به قیمت هر گواهی شمش طلا برسید.

در این مطلب در خصوص ‌راهنمای خرید شمش طلا در بورس صبحت کردیم و توضیحاتی در این خصوص ارائه دادیم. امیدواریم که این پست برای شما سودمند واقع شده باشد. از همراهی شما ممنونیم.

اشتراک گذاری :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − سه =

خرید شمش سوئیسی

شمش طلا 1 اونسی سوئیسی پمپ (1oz)

167,280,000 تومان

مطالب بیشتر

مقالات

شمش تقلبی سوئیسی

شمش سوئیسی تقلبی در بازار معرفی شمش سوئیسی  شمش سوییسی به قطعات طلا در اوزان متنوع و استانداری که ساخت کشور سوئیس  میباشد اطلاق میشود. کشور

بیشتر بخوانید »
مقالات

‌فرمول محاسبات طلا 

احتمالا تاکنون به طلا فروشی رفته اید و با این موضوع مواجه شده اید که قیمتی را برای طلای مد نظر شما اعلام می کنند اما از نحوه محاسبه آن اطلاعی ندارید…

بیشتر بخوانید »